Başının Çaresine Bak Genç
Raporun can alıcı noktası ise “ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin oranı”nın % 24,7 olmasıdır. Daha da acı olanı ise; “15-24 yaş grubundaki genç nüfus içinde eğitimine devam etmek istemesine rağmen (üniversite dahil) eğitimini yarıda bırakan gençlerin oranı % 7,6” olmasıdır. Açıkçası rapor diyor ki başının çaresine bak! İş bulsa bile aldığı ücretten memnun oranı bile % 42! O halde gençlerimize, karşılaştığı güncel sorunlara yarınların bakış açısıyla çözüm üretecek ve birbirlerine olan güvenini perçinleyerek daha disiplinli ve hedefinin şuurunda çalışmalar yapma azmi ve aşkı verecek bir rehberlik ihtiyacı açıktır!
Başının çaresine bakmak zorunda kalan gençlerimize rehberlik etmek, önce onları “girişimci olmaları” yönünde teşvik etmekle başlamalıdır. İş kuracakları alana ilişkin mesleki bilgi ve rehberlik, danışmanlık hizmetleri ile girişimcilik eğitimi verilmelidir. Böylece girişimciliği seçen gençler sadece kendilerine değil, başka gençlere de istihdam olanakları sağlayacaktır. Bu açıdan kalkınma ajanslarının “Genç İstihdam” temalı çıkışı iyi değerlendirilmelidir.
Bu açıdan eğitim programları, işgücü piyasası ihtiyaç analizleri temelinde yapılandırılmalıdır. Ülke ve il bazında işgücü piyasası ihtiyaç analizleri tamamlanmalı, geleceğe ilişkin projeksiyonlar da dikkate alınarak müfredatlar ve eğitim programları yeniden düzenlenmelidir. İşsiz yetiştiren bir eğitim düzeninden, mesleki eğitimin ağırlıkta olduğu, yaratıcılığa dayalı bir sisteme geçilmelidir. Genç girişimciler eğitim, vergi, kredi, finansman, teknoloji, işletme ve pazarlama konularında desteklenmeli ve gelişmeleri sağlanmalıdır. Faizsiz kredi ve sigorta primi desteği, iş geliştirme teşviki, Ar-Ge yardımı vb. destekleme modelleri geliştirilmelidir.
Türkiye, bölge ve il düzeyinde eğitim programlarında geleneksel meslek alanlarının dışına çıkılarak, yeni gelişen meslek alanlarına yer verilmeli ve işgücü piyasasının ihtiyaçlarını karşılayan niteliklerin kazandırılmasına özen gösterilmelidir. Öte yandan, bilgi ve iletişim teknolojileri, biyo-teknolojiler, nanoteknoloji gibi alanlardaki eğitimler için hem üniversitelere hem de öğrencilere kamu tarafından parasal destek sağlanmalıdır. Özellikle yükseköğretime devam eden gençlerin işgücü piyasası ile daha sıkı bağlar kurmasını sağlamak üzere üniversitelerdeki derslerin bir kısmı kamu ve özel sektörden uzmanlarca verilmelidir.
Gençlerin işe girişte en büyük zorluklarından biri, deneyim eksikliği nedeniyle reddedilmesidir. Tüm AB ülkelerinde uygulandığı gibi gençlerin firmalarla tanışması ve piyasaya girişleri bakımından önemli bir fırsat çıraklık ve staj uygulamalarının yaygınlaşması için, çırak ve stajyer istihdam eden işletmelere sosyal güvenlik prim muafiyeti ve mali teşvikler sağlanmalıdır. Devlet ile meslek örgütleri ve sendikalar, gençleri işgücü piyasası ve istihdama ilişkin mevzuat ve uygulamalar konusunda bilgilendirecek destek programlarını ve uygulamalarını artırmalıdır.
Gençler! Türkiye’ye bakarak değil, dünyadaki gelişmelerin Türkiye’ye etkisine bakarak yol alın. Bu etkiyi lehinize çevirecek yaklaşımlara odaklanın. Şehrinizdeki, ülkenizdeki gençlere bakarak değil, yaşam standardı yüksek ülkelerin genç girişimcilerin gündemlerine bakarak konumlanın. Çünkü, zaman da, mekan da, emek de dünyayı dolaşıyor.
SONRAKİ YAZI
270. SAYIMIZ ÇIKTI
YORUMLAR
YORUM YAPIN