Abone Ol

Prof. Dr. Sedat Çelikdoğan

Prof. Dr. Sedat Çelikdoğan

1976 Temmuz'unda İzmir Bornova'da askerlik görevini yaparken, bir gazetenin orta sahifelerinden birinin altında, küçük bir ilan gözüme ilişti.

Tabiî ki o zaman Milliyetçi Cephe Hükümeti vardı, Başbakan Yardımcısı Prof. Dr. Necmettin Erbakan'ın önderliğinde ağır sanayi hamlesi devam ediyordu. Türkiye tam bir şantiye hâlinde. Temelleri atılan fabrikalar, tesisler, işletmeler, organize sanayi bölgeleri, kuruluşlar ülkemize yeni iş sahaları açıyordu. Tam bir üretim ekonomisi projesi, montaj sanayinden imalat sanayine geçiliyordu. Ülkede kalkınma hamlesi vardı. Fabrika kuran fabrikalar kuruluyordu.

Gazetedeki küçük ilanda, Tümosan Türk Motor Sanayi A.Ş. elemanlar arıyordu. Aranılan elemanların arasında makina mühendisi de var. "Acaba, Kasım 1976'da bitecek olan askerliğimden sonra Tümosan'da çalışabilir miyim?" diye düşünmekteyim.

1976 yılının Ekim ayında Ramazan Bayramı izni için Ankara'ya geldiğimde, Tümosan'a müracaat ettim. O zaman, Türkiye'deki ağır sanayi hamlesi mimarlarından ve Erbakan Hocanın asistanlığını yapmış, Tümosan kurucu Genel Müdürü Doç. Dr. Sedat Çelikdoğan ile tanıştım. Traktör Motorları Projesi'nde yer aldım. Proje Mühendisi olarak, Sedat Çelikdoğan ile çalışmaya başladım.

Tümosan'da çok yoğun çalışma vardı. Sayımız çok az ama fedakârca çalışıyoruz. Türk Motor Sanayi olarak montaj sanayiden, imalat sanayiye geçişte, bir dizi proje var. Türkiye büyük ülke, ona yakışır projeler olmalıydı.

Ağır Kamyon Motorları Projesi'nde Volvo ile lisans anlaşması yapıldı. Kamyon Motorları Projesi'de Mercedes ile lisans anlaşması yapıldı, fabrika Aksaray'da kuruldu. Hafif Dizel Motorları Projesi'nde Mitsubishi ile lisans anlaşması yapıldı. Traktör ve Traktör Motorları Projesi'nde Fiat ile lisans anlaşması yapıldı, fabrikalar Konya'ya kuruldu. Aktarma Organları Projesi'nde Alman ZF firması ile lisans anlaşması yapıldı, Kaliteli Dövme fabrikası projesi...

Kaliteli Döküm Fabrikası Projesi, Genel Müdür Sedat Çelikdoğan liderliğinde Ankara-GOP'da Budak Sokak'taki küçük bir binada, dünya otomotiv devleri, ellerinde çantaları, finansman imkânları ile geliyorlar, görüşmeler oluyor. Anlaşmalar imzalanıyor. Çok hareketli bir dönem yaşıyoruz. Yılda 100 bin adet motor, 30 bin adet traktör üreteceğiz. Muhalif olanlar "Olmaz" diyorlardı. Sedat Bey, "Hayır, etkilenmeyin başaracağız!" diye moral veriyordu.

Tabiî ki koalisyon hükümetinin zorlukları var. Projeler hayata geçirilmek isteniyor, temeller atılıyor, ilerlemeler kaydedilmek isteniyor, hükümet çatırdıyor, koalisyon bozuluyor. 1977 yılında sol hükümet geliyor. Geri dönüşü olmayan projeler yavaşlatılıyor, başlama aşamasında olanlar iptal edilme yoluna gidiliyor. Tümosan Kamyon Motorları Projesi ile Traktör ve Traktör Motorları Projeleri ileri aşamada oldukları için devam ediyor, dokunamıyorlar. Genel Müdür Sedat Çelikdoğan ile proje müdürleri ve uzmanlar görevden alınıyor. "Siz boyunuzdan büyük işler yapıyorsunuz, haddinizi bilin!" diyorlar. Ülkemizin kalkınması için çalışamıyoruz. 1970'li yılların ikinci yarısı, siyasî istikrarsızlıklar var, Bülent Ecevit başbakanlığındaki hükümet tutunamayıp istifa ediyor. 1978 yılında ikinci Milliyetçi Cephe hükümeti, Süleyman Demirel başbakanlığında kuruluyor. Prof. Dr. Necmettin Erbakan Başbakan yardımcısı. Tümosan'a Sedat Çelikdoğan tekrar Genel Müdür olarak atanıyor. "Nerede kalmıştık?" diyerek, tekrar işe koyulduk.

Sıkıntılar olsa bile ülke için fedakârca gece gündüz çalışıyoruz. Traktör ve traktör motorları projeleri kapsamında, İtalya'da yatırım Bürosu oluşturuldu. Sedat Bey bizi orada görevlendirdi. Biz Makina ekipman seçimleri yapıyoruz. İtalyan Fiat teknolojisini ülkemize taşımaya gayret gösteriyoruz. Bugün Konya traktör motorları üretiminde kullanılan transfer hatları, makina, ekipman vs. tamamen benim çalışmalarım neticesinde fabrikaya alındı ve yerine yerleştirildi. Amacımız, en az yirmi yıl sonrasının ihtiyaçlarına cevap verecek teknoloji olmasıydı. Aradan yaklaşık 35 yıl geçmesine rağmen hâlâ geçerli bir teknolojidir. Üretimlerine daha uzun yıllar devam edeceklerdir.

12 Eylül 1980 ihtilâli oldu, tekrar projeler askıya alındı, Sedat Çelikdoğan görevden alındı, proje müdürleri işten uzaklaştırıldı. Tümosan'a emekli bir albay Genel Müdür olarak atandı. Yatırımlar durduruldu.

Sedat Bey, Tümosan'da beraber çalıştığı ve görevden el çektirilen üst düzey kadro ile SAM Mühendislik firmasını kurdu. Eğitim araç gereçleri yapmaya başladılar. (Bu arada o günkü kadrodan rahmet-i Rahman'a intikal eden Faruk Lüleci, Fikret Bilge, A. Alper Tekay, Taylan Tamer, Ahmet Cebeci, Burhanettin Kelav'ı rahmetle anıyorum.)

Türkiye'nin ihtiyacı olan, hassas üretim rulmanlı yataklar imalatı için özel sektörün teşebbüsüyle Ankara-Polatlı'da Ortadoğu Rulman Sanayi A.Ş.yi kurdu. Genel Müdür olarak Avusturya Steyr firması ile lisans anlaşması yaptı. Bugün ülkemizin önemli kuruluşu olan bu fabrika, üretiminin %80'ini ihraç ediyor.

Tümosan'da bizler Sedat Çelikdoğan'ın ekibi olduğumuz için ayrılarak çeşitli yerlerde çalışmak durumunda kalmıştık. 1991 yılında, ben Savunma Sanayi Müsteşarlığı'nda Havacılık Koordinatörü olarak çalıştığım sırada, Konya'lı ileri gelenlerle Tümosan çalışanlarının isteği ve Sedat Bey'in tavsiyesiyle, Tümosan'a Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdür olarak atandım. Tümosan'da yaklaşık 1 yıldır grev vardı ve fabrika kapanmak üzereydi. Grevi kırıp fabrikayı tekrar açmak bize nasip oldu. Durdurulan Dizel Motor üretimini ve imkân olduğu hâlde üretilmeyen traktör imalatını başlattım. Yerlileştirilmesi gereken traktör ve motor parçalarını sergileyerek, sanayicileri davet edip hızlı bir şekilde yerlileştirilmesine çalıştık.

Bu arada SAM Mühendislik ve Sedat Beyler sıkıntılı günler yaşıyorlardı. Sedat Çelikdoğan'ı Tümosan'a davet ederek, kritik parçalardan olan, biyel kolunun imalatını yapması için sözleşme imzaladık. Böylece SAM Mühendislik yerine, yeni bir oluşuma giderek Yavuz Motor'u kurdular. Biyel kolu üretimi sayesinde Yavuz Motor fabrika hâline geldi, bugün dizel motor üretimi yapmaktadır.

Tümosan Genel Müdürü olduğum dönemde 1993 yılında, SHP-DYP hükümeti kuruldu. Göreve başlayan hükümet kendi kadrosunu getirmek için traktör üretimini gerçekleştirdiğim ve biyel kolu üretimini Sedat Çelikdoğan'a verdiğim için beni görevden aldı. Bu olay benim siyasete atılmamı sağladı.

1993 yılı Mayıs'ında, Sedat Bey ve bir grup arkadaşla ilk haccımızı birlikte yapmayı Allah bize nasip etti. VanDerZee'nin organize ettiği hac proğramında, Arafat'ta, Müzdelife'de ve Mina'da çadırlarda kalarak gayet güzel anılar yaşadık. Bir sabah vakti yürüyerek, Hira mağarasına çıkışımızı unutamıyorum. O zamanlar Mekke'de henüz yüksek binalar yoktu. Hira mağarasının içindeki doğal mazgal açıklığından Kâbe gözüküyordu. Ancak bir kişinin ayakta namaz kılabileceği mağarada Allah bizlere namaz kılabilmeyi nasip etmişti. Zaman zaman bir araya geldiğimizde bu anımızı hatırlardık.

1994 yılında Milli Görüş yerel yönetimlerde büyük başarı kazandı. Belediyelerin Teknik yönden desteklenmesi için, RP Genel Başkan'ı muhterem hocam Prof. Dr. Necmettin Erbakan beni yeni bir dernek kurmakla görevlendirdi. Belediyeler Teknik Hizmet (BTH) Derneği'ni kurdum. Dernek yönetiminde Sedat Bey'le beraber çalışarak Refah'lı belediyelerin problemlerine çözüm ve gelişmelerine proje ürettik. İmar planları, duktil boru üretimi, millî tramvay, metro araçları bunlardan bazılarıydı. Yerel Yönetim Fuarı düzenleyerek belediyelerle onlara hizmet veren şirketlerin bir araya gelmelerini sağladık. Belediye personeline uzmanlık eğitimleri verdik.

Refah Partisi'nin 1995 seçimlerinde en büyük parti olarak seçimi kazanması ve akabinde 1996-1997 tarihinde Prof. Dr. Necmettin Erbakan başbakanlığında 54'üncü hükümet (Refah-Yol) kuruldu. 1995 seçiminde ben de Refah Partisi Ağrı Milletvekil olarak seçildim ve Refah-Yol hükümetinde Çevre Bakanı olarak görev yapma şerefine kavuştum. Başbakanımıza Sedat Çelikdoğan'ı müsteşar yapması için teklif ettiğimizde, "o daha önemli işler için bizimle çalışacak" diyerek onu strateji konularında Başdanışman görevine getirdi. İslâm birliğinin temelini oluşturacak D-8'in kurulmasını sağladı. 1970'li yıllardaki ülkemizin ağır sanayi hamlesi benzeri hamlelerle İslâm ülkelerinde ortak üretimlerin yapılması, otomobil, uçak, gemi, ziraî araç gereç, savunma sanayii teçhizatları gibi üretimlerin birlikte yapılması hedeflendi. Bu bağlamda, Ankara TAİ tesislerinde, TAİ'nin ZİU uçağının projelendirmesini başlatan da Sedat Çelikdoğan'dır.

Refah-Yol hükümetinin görevi bırakması sonrası, Sedat Bey Ostim Organize Sanayi Bölgesi'nde yönetimde yer alarak sanayicilerin problemlerine çözüm bulmaya, sanayinin gelişmesine katkı sağlamaya devam etmiştir. Eksik kalan akademik kariyerini tamamlayarak, 2014 yılında Profesör ünvanını almıştır. Milli Görüşcüler, efsane başbakanımız Prof. Dr. Necmettin Erbakan'ın asistanı, değerli insan Prof. Dr. Sedat Çelikdoğan'ı vefatında yalnız bırakmayarak, sahip çıkmış, ebediyete birlikte yolculamışlardır. Ülkemize sayısız hizmetleri olan Prof. Dr. Sedat Çelikdoğan'ı rahmetle anıyorum. Yaptığı hizmetler saymakla bitmez, ancak bir kısmından bahsetme imkânım oldu. Hatırası karşısında saygılarımı sunuyorum.

YAZAR HAKKINDA
Ziyattin Tokar
Ziyattin Tokar
YORUMLAR
İçeriğe ait yorum bulunmamaktadır.
YORUM YAPIN
YAZARIN DİĞER YAZILARI
Yazarın başka yazısı bulunmamaktadır.